segunda-feira, 31 de maio de 2021

Inding of Baasic


Nome: Inding of Baasic
Editora: NA
Autor: KrappyGamez
Ano de lançamento: 2021
Género: Labirinto
Teclas: Não redefiníveis
Joystick: Não
Memória: 48 K
Número de jogadores: 1

Aconteceu aquilo que receávamos: uma escolha completamente surreal (no mau sentido) das teclas, arruinou um jogo com grande potencial. Depois de KrappyGamez nos ter trazido o surpreendente Escape from Freakonia, amplamente elogiado pela comunidade (e por nós), custa a crer como dá agora um tiro no pé de todo o tamanho em algo que até seria facilmente solucionável. Assim, a nota deste jogo sofre seguramente com esta situação, que nos impediu de usufruir do jogo.

Voltemos à vaca fria: se a selecção "WASD" já é de arrepiar, o que dizer quando a isso se junta "IJKL" como disparos direccionais (disparar na direcção para que estávamos voltados seria demasiado simples, não é?), e ainda juntamos "B" para colocar bombas (é possível inverter as teclas). Se existir alguém que se sinta confortável com esta selecção, por favor, avise-nos, pois até agora não encontrámos ninguém.


Assim, pouco avançámos no jogo além da primeira masmorra, pois já estávamos a ficar com uma tendinite, além de que usar as bombas era impossível (não tínhamos dedos para tudo). De qualquer forma, quem conhece The Binding of Isaac saberá do que se trata, pois é um demake desse jogo, surgido em 2011 para os PC's, e que por sua vez já se inspirava em The Legend of Zelda. Já estão a ver, não é? Labirintos, lutas com muitos monstros, tendo que se derrotar oito "bosses", para se conseguir escapar dos calabouços.

Do pouco que vimos, os cenários até são interessantes, gerados aleatoriamente, com muito "flicker" pelo meio e um sistema de colisão algo duvidoso, a que não é alheio o facto de ter sido inteiramente programado em Basic. Mas a velocidade é bastante aceitável, e com algumas afinações, até poderia ser um jogo de referência. No entanto, com esta escolha de teclas, é caso para dizer que é "krappy"...

17 comentários:

  1. Péssima escolha de teclas...

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  2. Uma pena, o jogo até poderia ser engraçado. Assim o pessoal vai descartar

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  3. I had no problems with the keys. Cannot understand where the problem is. Is there any better way to emulate two 4-way crosses in a Spectrum keyboard? I don't think so. Maybe bombs should be in Space Bar but the rest has nothing to complaint to me.

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    1. Hi anonymous user! Well.. It's very unconfortable for me at least in a Spectrum keyboard. I think I'm not alone on that too. Is there any better way to emulate two 4-way crosses in Spectrum keyboard? Perhaps we should think if it is really a good idea to emulate that kind of twin-stick control scheme on such small keyboard.. I'm porting a twin-stick shooter to the ZX (a pet project of mine) and I can relate to these challenges. I did some experiments and but I didn't found a good solution yet, without using a joystick for directional fire... but I'm pretty sure I don't want the WASD-IJKL layout unless if it is to use it in emulation, with Spectaculator and PC gamepad. Which defeats the port's purpose..

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    2. For me it´s a no no, it ruined my experience and I had no fun playing it with these choice of keys.

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    3. André, if I could change the right hand keys, I would redefine to IONJ (Shoot left/right/down/up), a much more confortable setup for my right wrist.

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  4. by the way, this are the keys for the 2020 goty (yes, Delta's):

    W, A, S, D – Up, Left, Down, Right,
    B – Fire,
    N – Jump,
    M – Change the suit,
    P – Game pause

    OMGGGGGGGGG!

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    1. Very different layout and gameplay. 4 directional keys and 3 function keys. You do agree a pause key is rarely used in gameplay. Against 8 directional keys and 1 funcion key. 7 keys against 9 keys.

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    2. Btw, anonymous user, Delta's Shadow (which is an awesome game) has redefinable keys, so anyone can setup the keys as they want.. QAOP+MKN (and 1 for pause) worked wonders for me.

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    3. 2020 GOTY was Wonderful Dizzy, not Delta's Shadow. Moreover, Delta's Shadow has redefinable keys and the game is one of the best ever made for the Spectrum.

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  5. I beg you to stop arguing: All criticism is welcome and in this case the complaints are reasonable.

    Unfortunately, almost all memory is used in the game, making it impossible to add an altenative key scheme and / or redefinable keys. I may however consider releasing a version with simplified controls.. maybe with luck I may be able to add joystick support. Could that maybe make us all happy?

    Thanks and best regards!

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    1. Wouldn´t it be possible to have a version with the four directional keys (QAOP, pe) + fire + bomb (space or M or N)? You don´t need 4 fire keys, just one (you shot the direction you face). I would feel much more confortable with those keys

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    2. Yes, that's the idea, holding fire to keep the direction you are facing while moving. I'm working on it and it seems feasible.

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    3. Done, now both classic and simplified controls edition are available on itchio. Unfortunately, there was no room for redefinable keys but I could add Kempston support. I personally prefer the WASD - IJKL scheme but I understand that may not be the best choice for everyone, specially using a rubber 48k

      And muito obrigado for the feedback!

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    4. Hi KrappyGamez! It was just a small debate, nothing compared to what happens in Binding of Isaac forums where people fight in "keyboard vs game controller" threads.. :)
      Btw, if you need some beta-testing just ask! :)
      Thank you for replying!

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    5. I've downloaded the SC version, going to play it in my ZX plus ;)

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    6. wow!!! Thanks, I will test the new version the next few days and will update the score ;)

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